Egyénfókuszú szemlélet, felszerelt laborok, kimagasló oktatás
Interjú Aklan Larionnal, aki az Imperial College London fizika szakán tanul Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjjal.

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?
Már gimnáziumi tanulmányaim igen korai szakaszában fontolgattam a képességeim külföldi egyetemen történő kamatoztatását. Az angol egyetemek keltették fel legjobban az érdeklődésemet, és hamar eldöntöttem, hogyha a lehetőségeim adottak lesznek, itt fogok tovább tanulni. A Brexit óta a külföldi diákok tandíja megfizethetetlenné vált a kelet-európai középosztály számára, így az egyetlen opcióm az maradt, hogy a magyar állam ösztöndíjára pályázok. A Pannónia Tehetségprogram tehát számomra a lehetőséget jelentette a külföldi tanulmányok megkezdésére.
Miért esett az Imperial College Londonra a választásod?
Én Európa első és a világ második egyetemét (a QS World University Rankings listája alapján), az Imperial College Londont választottam, ide járok fizika szakra, elméleti fizika specializációval. Ez a képzés négyéves, tehát az egyetem elvégzése után egyből mesterdiplomát fogok szerezni. Azért választottam a fizikát, mert mindig is érdekelt az a matematikai apparátus, amivel képesek vagyunk absztraktan modellezni a tapasztalati világ jelenségeit.
Hogyan segítette az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?
Az ösztöndíj szükségszerű feltétele volt tanulmányaim folytatásának. Alapvetően az ösztöndíj biztosította a lehetőséget, hogy ezekhez a fejlődési módokhoz hozzáférést nyerjek a tandíj egy részének kifizetésével és külföldi megélhetési költségeim nagymértékű fedezésével.
Az Imperialon már az elmúlt négy hónapban kimagasló oktatásban részesültem, és feltehetőleg később szakmai fejlődésre is jó lehetőségem nyílik majd.
Hogyan élted meg a beilleszkedésedet a külföldi egyetemi közösségbe? Milyen különbségeket tapasztaltál az oktatás terén a hazai viszonyokhoz képest?
Az egyetemi közösségbe való beilleszkedés igen könnyen ment, mind a szaktársaim, mind a tanáraim nagyon kedvesek, segítőkészek és befogadóak voltak.
Sok különbözőség van, amit ugyan csak az otthon tanuló barátaim beszámolóiból tudok leszűrni. Az egyik például az egyénfókuszú oktatás. Angliában nagyon sok kis csoportos óránk van, ahol az oktató viszonylag jól ismer minket, és tud támogatni a tanulásunkban. A konzultációk révén kérdezhetünk, és közösen beszélhetünk meg feladatokat az előadókkal.
Még nagy különbségnek mondanám a laborok felszereltségét, illetve a fölösleges részleteket mellőző, lényegre törő törzsanyagot.
Véleményed szerint hogyan járulhat hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb légy a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?
Egyelőre ezt nehéz megítélni, gondolom az egyetemen szerzett tudás, kapcsolatok, illetve az egyetem nívója miatt könnyebben tudok majd elhelyezkedni, és érvényesülni a szakmai életben.
Akár a tudományos életet, akár az ipari munkaerőpiacot választom majd, biztos vagyok abban, hogy sokat ad majd az egyetem presztízse és a neves kutatókkal történő közös munka.
Tettél szert gyakorlati tapasztalatra a tanév során?
Az elsőéves laborgyakorlatot tudnám említeni, ahol a legkorszerűbb műszerekkel végeztünk fizikai méréseket.
Itt például egy buborék falvastagságát, a hidrogén spektrumát, és egyéb érdekes jelenségeket vizsgáltunk meg. Lehetőségem volt gyakorolni a laborjelentések írását is, amelyek tulajdonképpen a tudományos cikkeket és publikációkat modellezik.
Ha egy meghatározó élményt kellene kiemelned az ösztöndíjas időszakodból, mi lenne az?
Kiemelkedő élmény volt az egyetemen a kiváló amerikai elméleti fizikus Jim Gates előadása, amely során elmesélte, hogy találkozott amerikai elnökökkel, és dolgozott közösen Richard Feymannal, Abdus Salammal, és Stephen Hawkinggal is, akik mind Nobel díjasok. Az előadás nagyon inspirálóan hatott rám.
Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?
Egyrészt elképesztően hasznos, hogy ezek a területek egyre jobban elterjednek, és egyre több ország fókuszál kutatásra és fejlesztésre, ezzel olyan fontos problémákat megoldva, mint a klímaváltozás, és olyan izgalmas kérdésekre választ adva, mint hogy milyen elvek mentén működik az univerzumunk. Másrészt hatalmas szomorúsággal tölt el, hogy véleményem szerint ez a társadalom-, és bölcsészettudományok visszaszorulását is jelenti. Ez a tendencia az ember önelidegenedéséhez, a humanizmus elmúlásához, és a társadalmi konfliktusok elharapódzásához látszik vezetni. Remélhetőleg Magyarország is mihamarabb felzárkózik a nyugat-európai STEM+ kutatásokhoz, miközben megőrzi nagy múltú bölcsészettudományát.
Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?
Ne habozzanak, mindenképpen megéri megpróbálni. Ha sikerrel járnak, akkor egy hatalmas élménnyel gazdagodnak, amely nemcsak szakmailag, de világlátás tekintetében is rengeteget ad az emberhez.
Ha esetleg nem járnak sikerrel, a magyar egyetemeken is ugyanolyan kaliberű oktatásban lehet részük, és akár az alapképzés után is ki tudnak menni külföldre tanulni, vagy éppen Magyarországról is bekapcsolódhatnak a külföldi vezető kutatásokba.
Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?
A lehetőséget, hogy valóra váltsam terveimet.
Fotók: Aklan Larion
Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!