A Pannónia Tehetségprogram által a világ egyik legkiemelkedőbb egyetemén kezdtem meg tanulmányaimat

Interjú Csernyik Péterrel, a Torontói Egyetem Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas hallgatójával

Pannónia Ösztöndíjas hallgató áll a Torontói Egyetem előtt
A Pannónia Tehetségprogram által a világ egyik legkiemelkedőbb egyetemén kezdtem meg tanulmányaimat

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?

Gimnazista éveim alatt megfogalmazódott bennem, hogy a minél szélesebb körű tudás és tapasztalat megszerzése érdekében nagyon szeretnék olyan egyetemen tanulni, amely a világ élvonalába tartozik. Ehhez mértem az erőfeszítéseimet és ehhez igazítottan építettem fel az érettségire és a külföldi felvételikre történő felkészülésemet. A sikeres felvételi eredmény – bár vitathatatlanul nagy és elengedhetetlen része az álmaim megvalósításának – jelentős összegű pénzügyi támogatás nélkül, nem lett volna elég a külföldi tanuláshoz. Példaértékű és végtelenül megtisztelő lehetőségnek tartottuk a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj által megteremtett pályázati lehetőséget, hiszen hatalmas segítséget jelent. 

Milyen szakot és egyetemet választottál, és miért pont ezt a területet?

A Torontói Egyetemet (University of Toronto), azon belül pedig a fizika és asztrofizika specializációt választottam. A fő érdeklődési köröm gimnáziumban a fizika és kémia volt. Az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium kémiára és fizikára főkuszáló, úgynevezett komplex természettudományi tagozata nemcsak megszerettette velem ezeket a tárgyakat, hanem biztos alapokat is nyújtott ahhoz, hogy az egyetemen is merjek ezekkel a területekkel foglalkozni. Rendkívül jó megoldásnak tartom, hogy az észak-amerikai felsőoktatási rendszer megengedi, hogy a hallgatók a saját specializációjuk követelményeinek teljesítésén túl, más tudományágat érintő tárgyat is felvegyenek, így én kémiához kapcsolódó tárgyakat is tanulok az első évemben.

A Torontói Egyetem épülete Péter a Pannónia Tehetségprogramnak is köszönhetően olyan kivételes lehetőséghez jutott, hogy a világ élvonalába tartozó intézményben, a szakterületén a világ élvonalába tartozó szakemberektől tanulhat.

Hogyan segítette az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?

Az ösztöndíj biztosította számomra a lehetőséget arra, hogy teljes mértékben a tanulmányaimra fókuszáljak és a tanulást vagy az új környezetbe való beilleszkedést ne nehezítse a munkavállalás és az azzal járó leterheltség.

Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe? Milyen kulturális vagy oktatási különbségeket tapasztaltál?

A beilleszkedésem gördülékenyen zajlott. Úgy éreztem, hogy kifejezetten inspiráló számomra ez a nemzetközi közeg, nyitottnak érzem magam más emberek, más kultúrák és más oktatási rendszer megismerésére. A beilleszkedési időszakban az egyetem minden segítséget megadott a diákoknak, többek között a kifejezetten nemzetközi diákok részére működtetett „well-being” részleg által, ahova bármikor fordulhatunk, ha a honvágy, a család hiánya, a kulturális különbségek vagy bármi más miatt megértésre, egy nyugodt beszélgetésre vágyunk. 

A szinte vadonatúj épületben biztosított kollégiumi elhelyezés, a többségében új és modern oktatási épületek, a nagyon igényesen felszerelt előadók és laborok, mind-mind hozzájárulnak a diákok minél gördülékenyebb beilleszkedéséhez. Tekintettel arra, hogy az első évfolyamon 76 nemzet diákja van jelen, így az évfolyamtársaimmal folytatott beszélgetések során nagyon sok ismeretet szerzek az eltérő kultúrákról. Az oktatási rendszer szempontjából lényeges különbség például a szemeszterek felépítése, hiszen a Torontói Egyetemen kétszer négy hónapig tart egy-egy szemeszter és az első két-három hetet követően, már kezdődnek is a folyamatos számonkérések, zárthelyi dolgozatok, amelyek eredménye már a félévi/évvégi értékelésbe beleszámít. Minden előadás online visszanézhető, amely például egy betegség miatt nagyban segíti, hogy ne maradjon le a hallgató. 

Pannónia Ösztöndíjas hallgató áll a Niagara vízesés előttPéter első félévének legmeghatározóbb élménye, hogy olyan barátokra tett szert, akik osztják a lelkesedését a fizika, a matematika és általában a természettudományok iránt.

Milyen kutatási vagy szakmai projektekben vettél részt az ösztöndíj alatt?

A Torontói Egyetemen a fizika területén a kutatásba való bekapcsolódásra a második évtől van lehetőség, mivel a hallgatók ekkora végezhetik el azokat a kurzusokat, melyek garanciaként, illetve alapként szolgálnak. Tekintettel arra, hogy az elkövetkezendő években nagyon szeretnék kutatásokba bekapcsolódni, már az első évben is megkezdtem az ezirányú ismereteimet bővíteni, most egyelőre a kapcsolódó rendezvényeken való részvétellel. Ilyen volt például az Undergraduate Research Association által szervezett, az egyetem diákjai által végzett kutatásokat bemutató esemény, valamint a mesterséges intelligencia modelljeinek fejlesztésével és azok alkalmazásával foglalkozó, az egyetem által szervezett ConferenceX rendezvény, továbbá a felsőbb éves fizikus hallgatók által szervezett, a Physics Graduate Panel is, ahol a Torontói Egyetemen végzett fizikusok mutatták be kutatásaikat és a kutatáshoz kapcsolódó pozíciók megszerzéséhez hasznos tanácsokkal látták el a résztvevőket.

Hogyan járult hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb legyél a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?

A Pannónia Tehetségprogramnak is köszönhetően olyan kivételes lehetőséghez jutottam, hogy a világ élvonalába tartozó intézményben, a szakterületükön a világ élvonalába tartozó a szakemberektől tanulhatok. Mérhetetlenül inspiráló, hogy ezen az egyetemen tanított anno például Goeffrey Hinton, a 2024-es fizikai Nobel díj nyertese. Az egyetemen megszerzett tudás, a gondolkodásmód, a legújabb tudományos eredményekről megszerzett ismeretek elképzeléseim szerint mind a hazai, mind a nemzetközi munkaerőpiacon segíteni fognak abban, hogy versenyképes legyek és széles körű ismeretekkel és nagy hozzáadott értékkel tudjak a hazai, vagy a nemzetközi tudományos életbe, illetve a munka világába bekapcsolódni.

Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen, vagy a szakmai gyakorlatod során?

A kémiai laborfoglalkozások szerves részét képezik az elsőéves tárgyaknak, az első félévben öt, a második félévben tíz laboratóriumi gyakorlatom van. Ez remek lehetőséget nyújt az elméletben megtanultak gyakorlati alkalmazására olyan technikákon és méréseken keresztül, melyek a tudományos kutatásban is elengedhetetlen jelentőséggel bírnak.

Milyen kapcsolatokat építettél ki külföldön, amelyek a jövőben szakmai előnyt jelenthetnek?

Az eddig eltelt első félévben rendkívüli emberekkel ismerkedhettem meg, akik fizika, vagy matematika szakon tanulnak. Bízom abban, hogy ezek a remek barátságok később akár szakmai kapcsolatokká is bővülhetnek.

Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés, vagy nemzetközi karrier?

Egyelőre azt tudom, hogy az alapképzés elvégzése után valamely észak-amerikai vagy európai egyetemen szeretném mesterképzéssel, majd doktori fokozat megszerzésével folytatni tanulmányaimat, pályafutásomat. Bízom abban, hogy a Pannónia Ösztöndíjprogram minél tovább elkísér ezen az utamon. A későbbiekben mindent meg fogok tenni azért, hogy megtaláljam a módját, hogy a megszerzett tudásom a hazám javát szolgálja, és eközben – például kutatásokban való részvétellel – lépést tartsak a nemzetközi tudományos élettel.

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?

Álláspontom szerint bármely, természettudományhoz kapcsolódó kutatás, fejlesztés szempontjából nélkülözhetetlenek a STEM+ területen végzett, azokban jártas szakemberek.  Ismereteim szerint a munkaerőpiacon minden másnál nagyobb mértékben nő a természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika területének magas szintű ismeretét igénylő munkahelyek száma. Így az ezen területeken megszerzett tudás az elmúlt évek során felértékelődött. Ezért is tartom nagyon nagy dolognak, hogy a Pannónia Tehetségprogram támogatja a természettudomány iránt érdeklődő diákokat.

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?

Egyértelműen jelentkezésre bíztatnám őket, hiszen hatalmas az ösztöndíj anyagi és eszmei hozzáadott értéke a tanulmányokhoz. Hallgatóként fókuszban maradhat a tanulás, és hozzásegít a jobb tanulmányi eredményekhez, az élmények és az emlékezetes egyetemi évek megszerzéséhez.

Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?

Egyrészt az általam választott fizika specializációnak köszönhetően a korábbi kérdésnél említett, jelen korunkban nagyon is kardinális tudományos-technológiai tudományágak területén megszerzett tudást tudom majd Magyarország számára hasznosítani, másrészt hiszem, hogy a legújabb tudományos eredményekről megszerzett ismeretek, a tanulmányaim befejezéséig folytatott kutatások tapasztalatai, a tudományos életben megszerzett kapcsolatok is jól fognak hasznosulni Magyarországon.

Volt-e olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló vagy megható volt számodra?

Az első félévem legmeghatározóbb élménye, hogy olyan barátokra tehettem szert, akik osztják a lelkesedésemet a fizika, a matematika és általában a természettudományok iránt. Az egy-egy vacsora utáni, pusztán a tudományterületek iránti érdeklődés által vezérelt hosszas beszélgetések különösen inspirálók számomra. 

Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?

A Pannónia Tehetségprogram megadta a lehetőséget, hogy a világ egyik legkiemelkedőbb egyetemén kezdjem meg tanulmányaimat, az általam elért eddigi eredményeket és a jövőre vonatkozó terveimet tekintve pedig úgy érzem, hogy egy fantasztikus partnerre leltem a Tehetségprogramban, amely értékeli a természettudományok iránti elhivatottságomat. 

Fotók: Csernyik Péter

Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!

pannonia statisztika szöveges